2019. jan. 27.

Eucharisztikus csodák

         „Életem célja, hogy mindig kapcsolatban legyek Jézussal.” Ezekkel a szavakkal összegezte rövid életének legfontosabb jellemzőjét Carlo Acutis (London, 1991. május 3. – Milánó, 2006. október 11.), aki tizenöt évesen leukémiában halt meg: „Jézussal, Jézusért és Jézusban élni”.
         Carlo szavait idézve: „A végtelen kell, hogy legyen a célunk, nem a véges. A végtelen a mi otthonunk. A mennyország az idők kezdete óta vár ránk.” Azt is mondta: „Mindenki eredetinek születik, de sokan másolatként halnak meg”.

  • 2002-ben (alig 11 évesen!), a Rimini Találkozó kiállításán Carlo úgy döntött, hogy létrehoz egy kiállítást az Egyház által elismert eucharisztikus csodákról. Ebbe a komoly munkába a családját is bevonta, és csaknem két és fél éven át dolgoztak a terv megvalósításán. A kiállítás spirituális hatását elképzelni sem lehetett a megnyitás előtt. Ma már elmondhatjuk, hogy a kiállítás a Föld minden kontinensén járt, anyaga katalógus formájában is kiadásra került.

         Lelki öröksége egy weboldal, amelyről egy lengyelországi eucharisztikus csodát idézek:

         2013. december 25-én a legnicai Szent Jácint-templomban szentáldozás közben egy Szentostya véletlenül a földre esett. Azonnal fölvették, és vízzel teli tartóba, majd azzal együtt a tabernákulumba helyezték. Január 4-én a Szent Jácint-templom plébánosa, Andrzej Ziombra atya más papokkal együtt nézte meg, hogy vajon a Szentostya 2 hét után feloldódott-e a vízben: „Azonnal láttuk, hogy a Szentostya nem oldódott fel a vízben, hanem felszínének egyötödén vörös foltok jelentek meg. Úgy döntöttünk, hogy tájékoztatjuk a püspököt, aki a történtek elemzésére teológiai és tudományos bizottságot hívott össze. Azt vettük észre, hogy az idő múlásával a Szentostya mélyvörös színe vörösesbarnává alakult át. (…)
         2014. január 26-án a tudósok maguk vettek mintát belőle. Nekünk, papoknak egyértelmű volt, hogy csoda történt. A bizottság ellenőrizte, hogy vajon nem valamilyen gomba, penész vagy más okozta-e az elváltozást. (…) A Wroclaw-i Törvényszéki Orvostani Intézet azonnal kizárta, hogy baktérium vagy gomba okozta volna az ostya elszíneződését. Egy másik kórszövettani elemzés szerint a darabkák egy része szívizomszövethez tartozónak látszott. Szükségesnek éreztük egy második szakvélemény kikérését is, ezért a szczecini Igazságügyi Orvosszakértői Intézetbe vittük ugyanezen mintát, de annak eredetéről nem tettünk nekik említést. Az Intézet különböző vizsgálati módszereket alkalmazott. A vizsgálatot követően a szczecini Pomerániai Orvostudományi Egyetem Kórszövettani Tanszéke a hisztopatológiai kép alapján úgy vélte, hogy »a szövettöredékek harántcsíkolt izom töredékes részeit tartalmazzák«. Az egész leginkább a »szívizomhoz hasonlít, olyan elváltozásokkal, amelyek az agónia során szoktak előfordulni. Nem ellenőriztük a Szentostyán látható vért, csak azt tudjuk, hogy a szövet emberi eredetű.«
         A vizsgálat eredményeit a Szentszék Hittani Kongregációja elé terjesztették, és ők elismerték az esemény természetfeletti mivoltát.Érdekes, hogy a vizsgálati eredmények hasonlóságot mutattak a Kr. u. 700-ban történt lancianoi eucharisztikus csoda eredményeivel, és más, nemrégiben történt csodákéval is, mint pl. a 2008-as lengyel sokolkoi csoda, a 2006-os mexikói tixtlai csoda, vagy az 1996-os argentin Buenos Aires-i csoda. 2016. április 17-én a Szentszék ajánlására Főtisztelendő Zbigniew Kiernikowski, Legnica új püspöke a szentmisén arra kérte Andrzej Ziombra lébánost, alakítsanak ki megfelelő helyet a relikvia számára, hogy a hívek megadhassák neki az illő tiszteletet.”


  • Az eucharisztikus csodák olyan isteni megnyilvánulások, amelyek célja, hogy megerősítsék a hitünket abban, hogy az Úr teste és vére valóságosan jelen van az Eucharisztiában. Ismerjük az Ő valóságos jelenlétére vonatkozó katolikus tanítást: az átváltoztatás szavainak kimondásával – „ez az én testem” és „ez az én vérem” – a kenyér Krisztus testévé, a bor Krisztus vérévé lesz. Ezt a csodálatos átalakulást átlényegülésnek nevezzük, az anyag lényege változik át. A kenyér és a bor csak megjelenésében, jellegében marad ugyanaz; ezt járuléknak nevezzük. Kiterjedésben, színben, ízben, illatban vagy a tápanyagok vonatkozásában nincs változás, de a lényegében, vagy még inkább: az igaz valóságában van, mert a lényeg Krisztus testévé és vérévé lesz. Az átlényegülést nem érzékelhetjük érzékszerveinkkel; a csodás átváltozást csak hittel foghatjuk fel.
Forrás:
http://www.miracolieucaristici.org/un/Liste/list.html

2019. jan. 21.

Bárányok

         Ma, Szent Ágnes napján áldja meg a Szentatya azt két bárányt, amelyeknek gyapjából készül az érseki PALLIUM.

         A pallium a metropolitai hatalom jelvénye és a Szentszékkel fennálló közösség jele. Felhatalmazás, s egyben biztosíték is az egyház egységének munkálására.

         Metropolitának nevezik azt az érseket, akinek saját egyházmegyéjén túl az egyháztartományt alkotó szomszédos – ún. szuffragáneus – egyházmegyék felett is van bizonyos kormányzati hatalma: leginkább a hit és az egyházi fegyelem megtartását felügyeli. Bár a pápa jelöli ki, évszázados hagyományok indokolják, melyik egyházmegye lesz metropolitai székhely: általában – mint a kifejezés maga is mutatja – nagyvárosokról van szó.

         A kánonjog előírja a metropolitáknak, hogy felszentelésüket, illetve kinevezésüket követően három hónapon belül kérelmezzék a palliumot, akár személyesen, akár megbízott útján. A metropolitai rangú keleti egyházak élén álló metropolitáknak ugyancsak kérelmezniük kell a palliumot, hiszen az nemcsak hatalmukat jelzi, hanem az általuk vezetett sajátjogú egyház és a római pápa közötti teljes közösséget is. A latin szertartásúakkal ellentétben ők addig nem hívhatják össze sajátjogú egyházuk szinódusát, illetve nem szentelhetnek püspököt, amíg el nem nyerték a palliumot. A pápa a keleti pátriárkáknak is adományozni szokta, mint a közösség jelét, de esetükben ennek inkább kitüntetésjellege van, kérelmezését nekik a kánonjog nem írja elő.

         Csak liturgikus alkalmakkor, a miseruha fölött viselhető, a Szentatya a világon mindenütt használja, a metropoliták azonban kizárólag egyháztartományukon belül. Adományozása egyszerre kötődik az érseki székhez és az érsek személyéhez. Ezért ha másik metropolitai székbe helyezik át, újat kell kérnie, amint nem metropolitai hatalommal járó megbízatást kap, nem hordhatja tovább. Halálakor mindegyik palliumát vele kell eltemetni (a régi kánonjogi kódex kifejezetten tiltotta is kölcsönadását, elajándékozását vagy örökül hagyását).

         A bíborosi kollégium dékánjának is kijár a pallium, mivel ez a tisztség hivatalból kapcsolódik az ostiai püspök címéhez, akinek Szent Márk pápa 336-ban kiváltságul adta a pallium viseletét. Az ő feladata püspökké szentelni a római pápát abban az elméleti esetben, ha megválasztásakor még nem volna az. Palliumát ezt kivéve csak ritkán hordhatja.

        A klasszikus érseki pallium egy 4-6 centiméter széles, hat kis fekete selyemkereszttel díszített, elöl és hátul 15-20 centiméteres pántban végződő stólaszerű gyapjúszalag. Elöl, hátul és a ball vállon egy-egy gemmával ékesített tű van a fekete keresztekbe tűzve, ami eredetileg rögzítését szolgálta. Mai alakja a XVII. századra alakult ki, XVI. Benedek palliuma viszont a középkoriakhoz hasonlít: térdig érő, bal vállon átvetett gyapjústóla, vörös színű keresztekkel, ami alakjával az egyházszakadások előtti kort idézi. Elkészítését ősi hagyományok szabályozzák. A lateráni bazilika káptalanja minden év elején két fehérszőrű bárányt vásárol a Tre Fontane trappista monostorból, amely azon a helyen áll, ahol a hagyomány szerint Szent Pál elszenvedte a vértanúságot.

         A bárányokat január 21-én, Szent Ágnes ünnepén (neve is bárányt jelent) a pápának adományozzák, aki külön szertartás keretében megáldja, és a Trastevere negyedben található Szent Cecília kolostor apácáira bízza azokat. Itt kézi munkával készülnek a Húsvét ünnepén megnyírt bárányok gyapjából az új palliumok, amelyeket Keresztelő Szent János (Isten Bárányának előfutára) ünnepén, június 24-én, Szent Péter sírjánál, az ún. pallium-fülkében helyeznek el.

         Átadásuk hagyományosan a protodiakónus bíboros feladata volt, akár személyesen Rómában, akár székhelyükre küldve azoknak, akik akadályoztatva voltak. A pápával való közösséget hangsúlyozandó II. János Pál 1984-ben bevezette, hogy Szent Péter és Pál ünnepén a pápa maga köré gyűjti az elmúlt év során kinevezett metropolitákat és személyesen akasztja nyakukba az ünnepi szentmisén megáldott palliumot.

Forrás:
Magyar Kurír

2019. jan. 13.

Víz-, vágy- és vérkeresztség

         Urunk  megkeresztelkedésének ünnepén hálát adok Istennek, hogy a keresztség által Isten gyermeke, katolikus keresztény lettem. Ma hálával, szeretettel és imádságos lelkülettel gondolok szüleimre, keresztszüleimre, és a papra, aki megkeresztelt, lehetővé tették számomra ennek a nagy kegyelemnek az elnyerését.
Szentháromságos esemény:
Az ikon magyarázata itt:
https://tiszta-szivvel.blogspot.com/2013/01/urunk-megkeresztelkedesenek-az-ikonja.html
  • Ekkor történt, hogy amikor már az egész nép megkeresztelkedett és Jézus is fölvette a keresztséget, és amikor imádkozott, megnyílt az ég, és a Szentlélek galamb alakjában leszállt rá. Szózat is hallatszott az égből: „Te vagy az én szeretett Fiam, benned telik kedvem.” (Lk 3, 21-22)
         A keresztény szavunk nem a kereszt szóból származik, hanem a görög krisztusi szóból khrisztianosz, a khrisztosz, „fölkent” szóból; latinul Christianus, Krisztus halála után kb. 7 évvel, Antiochiában nevezték először khrisztianoinak a föltámadott Krisztus követőit, így különböztetve meg őket a zsidóktól. (ApCsel 11,26)

         Mikor megkeresztelnek minket, Krisztusba öltözünk, Krisztusban vagyunk, mint új teremtmények, a keresztény szavunk többet jelent, mint egyszerű Krisztus-követés.
       

Vízkeresztség: a beavató szentség 

         Nikodémus, egy szidó tanácsos, farizeus, éjnek idején titokban fölkereste Jézust, Aki azt mondta neki:

  • „Bizony, bizony, mondom neked: aki nem születik újjá, az nem láthatja meg az Isten országát. Bizony, bizony, mondom neked: Aki nem vízből és Szentlélekből születik, az nem megy be az Isten országába.” (vö. Jn 3,1-62) 

         Jézus a vízkeresztég és a bérmálás szentségét magyarázza el Nikodémusnak. A szentségek Krisztus megváltói tevékenységén nyugszanak és annak kegyelmeit közvetítik, s végső forrásuk a megdicsőült Krisztus. Krisztus kegyelmei az Egyház közvetítésével vannak jelen maradandóan a világban.
         A vízkeresztség (latinul baptismus): beavató szentség, az első és legfontosabb szentség, mely megnyitja az utat a többi szentségek felé, általa az ember megszabadul a bűnöktől, Isten gyermekévé születik újjá, és eltörölhetetlen jeggyel Krisztushoz hasonlóvá válva az Egyház tagja lesz.

         Erről az újjászületésről mondja Szent Pál:

Jézus és Nikodémus
  •  Mindenki, aki Krisztusban van, új teremtmény. A régi megszűnt, valami új valósult meg. (2Kor 5,17) 
  •  Újuljatok meg gondolkodástok szellemében, s öltsétek magatokra az új embert, aki az Isten szerint igazságosságban és az igazság szentségében alkotott teremtmény. (Ef 4, 23-24) 

         Ahogy az ősszüleink lelkében eltörölhetetlen nyomot hagyott a bűn, ezért el kellett hagyniuk a paradicsomot, úgy a vízkeresztség is eltörölhetetlen jelet hagy a lélelekben, új (más!) teremtmények leszünk, a régi megszűnik.
         Voltak misztikusok, akiknek az Úr megmutatta a mennyet, a purgatóriumot és a poklot, és ott is látszik a jel lelkeken, ki van megkeresztelve és ki nincs.

         Neoprotestáns testvéreink kifogásolják, hogy az Egyház csecsemőket és kisgyerekeket keresztel, nem várja meg, amíg meg lehet őket kérdezni és dönteni tudnak. Amikor az ember megszületik, senki nem kérdezi meg, hogy kik legyenek a szülei, városi vagy falusi legyen, milyen nemzethez, országhoz, stb. tartozzék. Természetszerűleg beleszületik egy családba, idővel belenő egy nagyobb családba, ez a környezete, nemzete, hazája.
         De van egy másik család is, egy természetfeletti, amely Isten Országa. Az Anyaszentegyházban hagyomány, hogy csecsemőket és kisgyerekeket is megkeresztelnek, mert ez olyan, mint az elvetett mag, amely által a gyerekek belenőnek Isten Országába, majd a bérmálás szentsége által küldetést is kapnak.
         Egyes megkeresztelt emberek mégis úgy élnek, mintha pogányok lennének, mert akik vállalták – a szülők és keresztszülők -, hogy a gyermeknek biztosítják a lelki növekedést, hogy „belenőjön” Isten Országába, nem teljesítették feladatukat – ezt majd számon kéri tőlük Isten. Ezért van az a hagyomány, hogy csak akkor keresztelik meg a csecsemőt, a kisgyereket, ha elkötelezik magukat a hozzátartozók, hogy biztosítják a gyermek „természetfeletti” növekedését Isten Országában. A házasság által egy hitehagyott házastárs tévútra vezetheti a az egész családot, sőt a rokonságot is, a gyerekeit egyház- és istenellenes magatartásra nevelheti.
         A vízkeresztség eltörli az áteredő bűnt, de meghagyja rosszra való hajlamunkat. Az élet a próbatétel ideje, Ádám és Éva is próbára voltak téve.
      A földi élet az örökkévalósághoz képest rövid, melyet nem mindegy hol fogunk tölteni; Avilai Szent Teréz hasonlata szerint „Az egész élet nem egyéb, mint egy rossz fogadóban töltött éjjel.” (A tökéletesség útja, 40. fej.).

Vágykeresztség

         Latinul baptismus flaminis, szeretetből fakadó vágy a keresztség fölvételére, a keresztség szentsége utáni vágy, (votum sacramenti = a szentség vágya).
         A trienti zsinat (trentói, 1545-1563) szerint pótolhatja a vízkeresztséget.
         Krisztus a Megváltónk, a megváltás hatása az egész emberiségre kiterjed. ìgy lehetséges, hogy a szentség konkrét kiszolgáltatása nélkül is létrejöjjön a kegyelmi hatás olyanokban, akik egyébként megteszik, ami tőlük telik. Aki ilyen lelkülettel él, abban van valamilyen burkolt hit Isten kegyelméből, egy lelki beállítottság, hogy elfogadná a kinyilatkoztatást, ha ismerné, illetve ha fölajánlanák neki.
         Ilyen értelemben lehetséges a megigazulás szentségen kívül is.

Vérkeresztség

         Vagyis vértanúságban beteljesedő vágykeresztség. Az Egyház a kezdettől fogva szilárdan meg van győződve arról, hogy azok az emberek, akik vágyódnak a keresztségre vagy készülnek rá, és a hitért halnak meg, mielőtt megkeresztelkedhettek volna, a haláluk által Krisztusért és Krisztussal megkeresztelkednek.
Aprószentek 
         A vérkeresztség tehát a keresztség hatásait hozza létre anélkül, hogy szentség lenne. Ezért az Egyház kezdettől a vérkeresztségben meghalt vértanúkat ugyanúgy tiszteli, mint a megkeresztelteket. Különleges esete a vérkeresztségnek az Aprószentek.

Megjegyzés:
A Katolikus Egyházban hét szentség van, melyet Krisztus rábízott, amelyet meg is őrzőtt a világ számára: keresztség, bérmálás, Eucharisztia, bűnbánat szentsége, betegek kenete, egyházi rend, házasság.

2019. jan. 12.

Istenem, szolgáltass nekem igazságot! (Lk 18,1-8)

         Isten akaratának teljesítése az életszentség alapja és forrása, egyszer mindnyájan ítélet alá esünk Isten színe előtt.
         Vágyaink és bűneink, a világ és a sátán megakadályoznak abban, hogy Isten által nekünk szánt úton haladjunk és szentté váljunk.


  • Ha tehát, jámbor lélek, Istennek tetszeni, s e földön megelégedett életet akarsz élni, egyesülj mindig és mindenben az isteni akarattal. Gondold meg, hogy rendetlen és keserű életed minden bűne onnan származott, mert eltávoztál Isten akaratától. Mostantól kezdve tehát karold át Istennek tetszését és mondd mindabban, ami veled történik: Úgy van, Atyám! Mert így tetszett neked (Mt 11,26). Így történjék, Uram, mert ez a te tetszésed. Midőn érzed, hogy valamely kedvezőtlen esemény megzavar, gondolj arra, hogy az Úrtól jött és mondd: Így akarja Isten és aztán légy nyugodt. Elnémultam és nem nyitottam föl számat, mert te cselekedted (Zsolt 38) Uram, minthogy te cselekedted, én nem szólok, hanem elfogadom. Erre a szándékra kell irányítanod minden gondolatodat és imádságodat, vagyis légy rajta, az elmélkedésben, szentáldozáskor s az Oltáriszentség látogatásakor mindig kérd Istent, hogy adja meg a kegyelmet, hogy az ő akaratát teljesíthesd. És ajánld föl magadat folyvást, mondván: Íme itt vagyok. Istenem, tedd velem és mindenemmel azt, amit akarsz. Ez volt Szent Terézia állandó gyakorlata; napjában legalább ötvenszer fölajánlotta magát Istennek, hogy rendelkezzék vele úgy, amint neki tetszik. 
Forrás:
Liguori Szent Alfonz: Megegyezés Isten akaratával, Jel Kiadó 2011. 



  • A lelkek olyanok, mint a viasz, amely pecsétre vár. Önmagukban nincs sajátos azonosságuk. Rendeltetésük az, hogy az élet Isten akaratából meglágyítsa és előkészítse őket arra, hogy halálukkor felvegyék a fokozatuknak megfelelő, Istenhez hasonlósági lenyomatot Krisztusban. Többek között ez az azt jelenti, hogy Krisztus ítél. A viasz, amely meglágyult Isten akaratában, könnyen veszi fel azonosságának lenyomatát, az igazságot, amelyre szánva volt. A kemény, száraz, merev és szeretetlen viasz nem veszi fel a lenyomatot és a ránehezedő pecsét porrá fogja zúzni. 
Forrás:
Thomas Merton: Találkozás Istennel, A kontempláció, Márton Áron Kiadó 2000


  • Legvégül szereteted foka alapján ítélnek meg. Tanulj meg szeretni úgy, amint Isten akarja, hogy szeressük, s úgy, amennyire tőled telik. 
(Keresztes Szent János: Az andurjári kézirat tanácsai és elvei, 56)


Isten akarata rólunk írott szó, 
van egy könyvünk a mennyben

         Születésünk előtt, Isten akarata és rólunk szóló tervei, sajátos és egyedülálló küldetésünk itt a földön a könyvünkben már meg van írva. Már csak ebből a szempontból is hamis a reinkarnáció tana.
         A mennyben mindenkinek van egy könyve, Isten akarata rólunk írott szó, az angyalok is olvashatják, ez megrendítő:
  • Szemed már látta tetteimet, s könyvedben mind felírta őket. Meghatároztad napjaimat, mielőtt még egy is megjelent belőlük. (Zsolt 139,16) 
         Például Szent János apostol is megtudta a küldetését, miután lenyelte a róla szóló könyvet, és teljesítette is, amint tudjuk:
  • Odamentem az angyalhoz, hogy adja át nekem a könyvecskét. Így szólt hozzám: „Nesze, nyeld le! Keserű lesz tőle a gyomrod, de a szád olyan édes, mint a méz.” Elvettem az angyal kezéből a könyvecskét és lenyeltem. A szám édes lett tőle, mint a méz. De amikor lenyeltem, a gyomrom keserű lett. Ekkor ezt mondták nekem: „Ismét jövendölnöd kell sok népről, nemzetről, nyelvről és királyról.” (Jelenések 10,9-11) 
  • Így beszéltek egymás között azok, akik az Urat félik. De az Úr figyelt rájuk és meghallotta őket: Színe előtt egy könyvet írtak emlékeztetőül azokról, akik félik őt és az ő nevében keresnek menedéket. (Mal 3,16) 
  • Láttam, hogy trónja előtt állnak a halottak, kicsinyek és nagyok. Könyveket nyitottak ki. Kinyitottak egy másik könyvet is, az élet könyvét. A halottak fölött ítélkeztek, ahogy a könyvekben fel volt jegyezve, a tetteik szerint. (Jel 20,12) 
         A lelkek ellensége mindent elkövet ellenünk, hogy ne teljesítsük Isten akaratát, és ne váljunk szentté, ehhez a felebarátunkat is felhasználja, aki ellenségünkké válik. A gonosz és rosszakaratú emberektől oltalmazz minket, Istenünk! 
  • Józanok legyetek és vigyázzatok. Ellenségetek, a sátán, ordító oroszlán módjára ott kószál mindenütt, és keresi, kit nyeljen el. (1Pét 5,8) 
         És bizony joga van az ősellenségnek Isten trónja elé állni, és „kikérni” minket. Ha Szent Pétert is kikérte, a Sziklát, akkor mi mit mondjunk? A mi Urunk Jézus Krisztus értünk is imádkozik:
  • Simon, Simon, a sátán kikért titeket, hogy megrostáljon benneteket, mint a búzát. De imádkoztam érted, nehogy megfogyatkozz a hitedben. (Lk 22,31) 
         Segítségünk Krisztus Jézus és az Ő Édesanyja, és az egész menny.
         Jézust és Máriát úgy mutatja be a Szentírás, mint akik teljesen „Istenbe”, az Ő fényébe, világosságába, szépségébe öltöztek.
         Tekintsünk most Jézusunkra „Aki felment a Hegyre imádkozni, s miközben az Atyával beszélgetett, arcának színe elváltozott, ruházata fehér lett és fényben sugárzó...” (vö.: Mt 17,2; Mk 9,3; Lk 9,29)
         Majd nézzünk Máriára:bensőleg Jézus lényébe öltöztetett minket az Úr. Ne csodálkozzunk azon, hogy üldöztetésben, szenvedésben van részünk, a lelkek ellensége kétszeresen is gyűlöl minket: Isten gyermekei és a Kármelhegyi Boldogasszony gyermekei vagyunk.
„Aki nagy jel az égen, egy Asszony, akinek öltözete a Nap, lába alatt a hold, s a fején 12 csillagból korona...” (vö.: Jel 12,1) Krisztus Jézust követjük, felvettük a Napbaöltözött Asszony vállruháját, a kármelita skapulárét, Krisztust öltöttük magunkra.

        Az ellenség támad minket, és mi gyakran elkövetjük azt a hibát, hogy a vele való harcra irányítjuk figyelmünket, akkor már Isten akarata sem tud igazából kiteljesedni az életünkben.
         Amikor egyik családtagunkat támadja – mert ez is az egyik stratégiája, ezzel is szenvedést akar okozni nekünk, akkor az illető személyért járuljunk a mennyei Atya trónusa elé. A családi kötelék szent és erős, Istentől ered, mint a Szent Családnál, jogunk van hozzá.


Kövessük az evangéliumi özvegyasszony példáját (Lk 18,1-8):
  • Egyszer arról mondott nekik példabeszédet, hogy szüntelen kell imádkozni, és nem szabad belefáradni. Így szólt: „Az egyik városban élt egy bíró, Istentől nem félt, emberektől nem tartott. Élt abban a városban egy özvegyasszony is. Elment hozzá, s kérte: Szolgáltass nekem igazságot ellenfelemmel szemben. Egy ideig vonakodott, aztán mégis így szólt magában: Igaz, Istentől nem félek, embertől nem tartok, de annyira terhemre van ez az özvegy, hogy igazságot szolgáltatok neki, nehogy végül nekem jöjjön és arcul üssön.” Az Úr így szólt: „Hallottátok, hogy mit mond az igazságtalan bíró? Hát az Isten nem szolgáltat igazságot választottjainak, akik éjjel-nappal hozzá kiáltanak? Megváratja őket? Mondom nektek, hamarosan igazságot szolgáltat nekik. Csak az a kérdés, hogy amikor az Emberfia eljön, talál-e hitet a földön?”  


Szolgáltass nekem igazságot ellenfelemmel szemben. (Lk 18,3)

         Ezt kéri Istentől, ez az állandó imája az özvegyasszonynak.
         Jézus korában a zsidó özvegyeknek és árváknak nem volt semmi joguk; ha a rokonság befogadta őket, csak akkor volt reményük az életben maradáshoz.
         Az özvegyasszony nem vitatkozik az ellenfelével, nem akarja meggyőzni az igazáról, nem követel kártérítést, nem akar bosszút állni - a Bíróhoz fordul. Éva is ott követte el a hibát az Édenkertben, hogy vitatkozni kezdett a kígyóval.
         Az özvegyasszony nem vádolja az ellenséget, mert a vádló maga a sátán:
  • Ekkor harsány hangot hallottam az égben: „Eljött Istenünk üdvössége, ereje és országa, és az ő Fölkentjének uralma, mert letaszították testvéreink vádlóját, aki éjjel-nappal vádolta őket Istenünk színe előtt. De legyőzték a Bárány vérével és tanúságuk szavával, s nem kímélték életüket mindhalálig. (Jel 12,10-11) 
         Éjjel-nappal vádol Isten trónja előtt, egy fáradhatatlan főügyész.
         Vádolhat minket, mert joga van hozzá bűneink miatt, és a sorsunkba is beleszólhat.


1. Megtérünk és bűnbánatot tartunk 

         Most mi is Isten trónja elé állunk, de a Szent Isten trónusához nem járulhatunk, ha mi is meg nem szentelődünk: MEGTÉRÉS ÉS A BŰNBÁNAT a kulcs. Enélkül imáink nem hatolnak fel Isten trónnusához.

         Megtérünk és bűnbánatot tartunk a magunk, az ősök, sőt az élő családtagjaink nevében is, akiért imádkozunk. Ha szükséges, szentgyónásban letesszük bűneink terhét.


  • Vessétek alá magatokat Istennek, szálljatok szembe a sátánnal, és elfut előletek. Közeledjetek Istenhez, s majd ő is közeledik hozzátok. Mossátok tisztára kezeteket, bűnösök, és tisztítsátok meg szíveteket, megosztott lelkűek. Ismerjétek el nyomorúságtokat, bánkódjatok és sírjatok. Nevetés helyett gyászoljatok, örömötök változzék szomorúsággá. Alázkodjatok meg az Úr előtt, és akkor megdicsőít benneteket. (Jak 4, 7-10) 
         Jézus Szent vére megtisztít minket, kérjük ugyanezt ezt őseink, családtagjaink számára is.
         - Megbocsátunk mindenkinek, önmagunknak is.
         - Minden megkötöző szóért (ítélkezés, rossz jellemzés, sértegetés, stb.) bűnbánatot tartunk:


  • Amit mi mondtunk önmagunkra vagy a családtagunkra, akiért imádkozunk.
  • Amit hatalommal bírók mondtak ki ránk: szülők, család, tanárok, főnökök, papok, barátok…
  • Amit az illető családtagunk, akiért imádkozunk, mondott ki saját magára.

         - Áldást mondunk mindazokra, akik szavaikkal megkötöztek, megbántottak, kárt okoztak, üldöztek.
  • Áldjátok üldözőiteket, áldjátok, s ne átkozzátok. Ne szolgáltassatok magatoknak igazságot, szeretteim, hanem hagyjatok teret az Isten haragjának, hiszen írva van: „Enyém a bosszú, én majd megfizetek” – mondja az Úr. Sőt, ha ellenséged éhezik, adj neki enni, ha szomjazik, adj neki inni. Ha ezt teszed, izzó parazsat raksz a fejére. Ne engedd, hogy legyőzzön a rossz, inkább te győzd le a rosszat jóval. (Róm 12, 14.19-21) 
2. Az özvegyasszony elment a Bíróhoz. 
Most mi is Isten trónja elé állunk, a mennyei seregekkel körülvéve.

         A mi Bírónk az Isten, akinek trónja megközelíthetetlen fényességben van (1Tim 6,16). Lélekben most álljunk a trón elé Jézus Krisztus által, aki a mi védőügyvédünk, és tekintetünket fordítsuk a trónra. Velünk van a szent őrzőangyalunk és a Szűzanya, kerubok, szeráfkarok, angyalok... és a megdicsőült szentek megszámlálhatatlan serege. 
         És roppant nagy kegyelem, hogy élhetünk a bűnbánat szentségével, és magunkhoz vehetjük az Legméltóságosabb Oltáriszentséget, ezért legjobb rögtön a szentmise után a trón elé járulni, amikor is az Úr Jézus még a bensőnkben van a szent színek alatt; vagy szentségimádás alatt.

         Ha egyszer mindezt ezt végigelmélkedtük, és „látjuk a tróntermet”, másodszor már néhány perc alatt a trón elé tudunk állni (mert a kísértések nem maradnak el, míg csak e földön élünk):
  • Amint néztem, egyszer csak trónokat állítottak fel, és az Ősöreg leült. Ruhája fehér volt, mint a hó, fején a haj tiszta, mint a gyapjú. Trónja lobogó lángból volt, kerekei meg izzó parázsból. Tűzfolyó eredt belőle és folyt tovább. Ezerszer ezren szolgáltak neki, és tízezerszer tízezren álltak előtte. Ítéletet tartottak, és felnyitották a könyveket. (Dán 7,9-10) 
  • Az ott ülő tekintete jáspishoz és karneolhoz hasonlított, és smaragdhoz hasonló szivárvány a trónja körül. A trón körül huszonnégy szék, a székeken huszonnégy vén ült, fehér ruhába öltözve, a fejükön aranykoszorú. A trónból zengő, mennydörgő villámok csapkodtak. A trón előtt hét lobogó fáklya lángolt: Isten hét szelleme. A trón előtt kristályként csillogó üvegtenger. A trón közepén a trón körül négy élőlény, elöl, hátul tele szemekkel. Az első élőlény oroszlánhoz hasonlított, a második fiatal bikához, a harmadiknak emberhez hasonló arca volt, a negyedik pedig repülő sashoz hasonlított. Mind a négy élőlénynek hat-hat szárnya volt körös-körül és belül is, tele szemekkel. Éjjel-nappal folyvást ezt zengték: „Szent, szent, szent az Úr, a mindenható Isten, aki volt, aki van és aki eljő!” (Jel 4,3-8) 
Isten trónja előtt jogaink vannak

         Isten gyermekei vagyunk és Krisztus társörökösei, már most a mennyeiek közé helyezett minket az Úr, jogaink és kiváltságaink vannak:
  • Feltámasztott minket, és Krisztus Jézusban a mennyeiek közé helyezett minket, hogy az eljövendő korokban Jézus Krisztusban kinyilvánítsa kegyelmének túláradó bőségét, hozzánk való jóságából. (Ef 2, 6-7)
         Királyi gyermekek és papok vagyunk (itt általános papságról van szó, nem a felszentelt papokról!):
  • Ti azonban választott nemzetség, királyi papság, szent nemzet, tulajdonul kiválasztott nép vagytok, hogy annak dicsőségét hirdessétek, aki a sötétségből meghívott benneteket csodálatos világosságára. (1Pt 2,9) 
         Mert Jézussal MINDENT, semmit áldást ki nem hagyva, MINDENT nekünk ajándékozott az Atya, senki és semmi nem szakíthat el minket Krisztus szeretetétől:
  • Mire következtethetünk ebből? Ha Isten velünk, ki ellenünk? Aki saját Fiát nem kímélte, hanem mindnyájunkért áldozatul adta, hogyne ajándékozna nekünk vele együtt MINDENT? Ki emel vádat Isten választottai ellen? Isten, aki a megigazulást adta? Ki ítél el? Krisztus Jézus, aki meghalt, sőt fel is támadt, és az Isten jobbján közbenjár értünk? Ki szakíthat el bennünket Krisztus szeretetétől? Nyomor vagy szükség? Üldöztetés vagy éhínség, ruhátlanság, életveszély vagy kard? Amint meg van írva: Minket minden időben teérted irtanak, s vágójuhok módjára tartanak. De mindezeken diadalmaskodunk őáltala, aki szeret minket. (Róm 8,31-37) 
A szent angyalok szolgatársaink, küzdenek velünk és értünk

         A harcban nem vagyunk egyedül, a szent angyalok társaink a harcban, és Isten trónja előtt állnak szüntelenül, látják Szent Arcát:


  • Lába elé borultam, hogy imádjam, de ő így szólt: „Vigyázz, ne tedd! Szolgatársad vagyok neked és testvéreidnek, akik tanúságot tesznek Jézusról. Az Istent imádd!” Mert Jézus tanúsága a prófétaság lelke. (Jel 19,10-11) 
          A szent angyalok félelmetesen erősek (Gábriel angyal megjelenik Dánielnek):
  • Amikor körülnéztem, egyszerre egy gyolcsruhába öltözött férfit láttam. Derekát színarany övezte. Teste ragyogott, mint a drágakő, arca, mint a villám, szeme, mint a lobogó tűz, karja és lába, mint a csiszolt érc felülete, szavának hangja meg, mint a tömeg zúgása. (Dán 10,6) 
         A mennyeiek közé helyezve látjuk, amint az apostolok is trónokon ülnek:
  • Ezért adom át nektek az országot, mint ahogy Atyám, nekem átadta, hogy majd asztalomnál egyetek és igyatok országomban, és trónon ülve ítélkezzetek Izrael tizenkét törzse fölött. (Lk 22,29-30) 
  • Ezután trónokat láttam, azok ültek rajtuk, akikre az ítélkezést bízták. (Jel 20,4)
         Képzeletben lássuk mindezt megrendülve, lássuk a Szűzanyát és Szent Józsefet, kedvenc szentjeinket, rokonainkat, barátainkat; ez tőlünk függ.


3. Kérjük Istentől az igazságszolgáltatást vádlónkkal szemben
     
         És most kérjük, hogy a Háromszorosan Szent Isten igazságot szolgáltasson nekünk; hamarosan, sőt egyes esetekben tüstént meg is teszi, a védőügyvédünk Jézus Krisztus, a vádló elnémul:


  • Hát az Isten nem szolgáltat igazságot választottjainak, akik éjjel-nappal hozzá kiáltanak? Megváratja őket? Mondom nektek, hamarosan igazságot szolgáltat nekik. (Lk 18,07-8)


  • Isten, add át ítéletedet a királynak, igazságodat a király fiának, hogy igazságosan ítélje népedet, és méltányosan szegényeidet. (Zsolt 72,2) 
         Sem az ítelethozatal, sem az igazságszolgáltatás, sem a végrehajtás nem a mi dolgunk - mindez megtörtént most!


4. Adjunk hálát Istennek Jézus Krisztus által

         Adjunk hálát Istennek, hogy fogadott minket, és meghallgatott, dicsérjük, áldjuk, magasztaljuk, imádjuk Istent - Jézus Krisztus által. A vádló eltakarodott ezúttal. Tartsunk ki ezen hitünkben.
            Ahogy Avilai Szent Teréz állandó gyakorlata volt, mi is napjában legalább ötvenszer ajánljuk fel önmagunkat Istennek, hogy rendelkezzék velünk úgy, amint Neki tetszik, a többit bízzuk Rá.
         Kérjük Jézust, a Jó Pásztort, hogy nevünkön szólítson minket (vagy azt, akiért Isten trónja elé járultunk), és vezessen minket Isten akaratának teljesítésében:
  • „Bizony, bizony, mondom nektek: Aki nem a kapun megy be a juhok aklába, hanem máshonnan hatol be, az tolvaj és rabló. Aki a kapun megy be, az a juhok pásztora. Az őr kinyit neki, a juhok pedig megismerik a hangját. Nevükön szólítja juhait, és kivezeti őket. Amikor mindegyiket kivezeti, elindul előttük, s a juhok követik, mert ismerik a hangját. Idegen után nem mennek, hanem elfutnak tőle, mert az idegennek nem ismerik a hangját.” (Jn 10,3-5) 
         Isten akaratának megismerése és teljesítése IGAZSÁG: hogy éljünk az Ő parancsai és az Egyház parancsai szerint.
         Isten mikor igazságot szolgáltat nekünk, akkor akaratát és ígéreteit közli velünk, egyúttal elkergeti a tisztátalan szellemeket.

         Isten azt akarja (néhány igerész, a sort lehet folytatni konkrét célokért is):
  • hogy minden ember üdvözüljön és eljusson az igazság ismeretére. (1Tim 2,4)
  • hogy egészségesek legyünk testileg és lelkileg: „Vétkeinket a saját testében fölvitte a (kereszt)fára, hogy meghaljunk a bűnöknek, s az igazságnak éljünk. Sebei szereztek számotokra gyógyulást.” (1Pét 2,24) 
  • hogy szabadok legyünk mások rosszindulatú ítéleteitől, istentelen manipulálástól, megkötözöttségektől: „Ha tehát a Fiú szabaddá tesz benneteket, akkor valóban szabadok lesztek.” (Jn 8,36) 
  • hogy életünk legyen és bőségben legyen: „A tolvaj csak azért jön, hogy lopjon, öljön és pusztítson. Én azért jöttem, hogy életük legyen és bőségben legyen.” (Jn 10, 10) 
  • hogy bátrak legyünk a nekünk adományozott Szentlélekben: „Nem a szolgaság lelkét kaptátok ugyanis, hogy ismét félelemben éljetek, hanem a fogadott fiúság Lelkét nyertétek el, általa kiáltjuk: Abba, Atya!” (Róm 8,15) „Hiszen Isten nem a csüggedtség, hanem az erő, a szeretet és a józanság lelkét adta nekünk. (2Tim 1,7) 
  • hogy szeressünk, legyünk irgalmasok és önzetlenek: „Ez az első: Halld, Izrael! Az Úr, a mi Istenünk az egyetlen Úr. Szeresd Uradat, Istenedet teljes szívedből, teljes lelkedből, teljes elmédből és minden erődből! A második így szól: Szeresd felebarátodat, mint saját magadat! Ezeknél nincs nagyobb parancs.” (Mk 12, 29-31) 
  • hogy hamatoztassuk talentumainkat (Mt 25, 14-30) 
  • hogy közösségben éljünk, nem csak családi, hanem jézusi közösségben is: „Mint élő kövek, épüljetek lelki házzá, szent papsággá, hogy Istennek tetsző lelki áldozatokat ajánljatok fel Jézus Krisztus által.” (1Pét 2,5) 
         És álljunk az Úr elé családunkért, közösségünkért, városunkért, népünkért. Ábrahám is „alkudozott” az Úrral Szodoma megmentéséért (Ter 18, 16-33):
  • „Kerestem köztük olyan embert, aki falat építene, és odaállna a résbe elém az országért, nehogy elpusztítsam, de nem találtam. Akkor rájuk zúdítottam haragomat, megemésztettem őket haragom tüzével. Tetteik visszaszálltak fejükre – mondja az Úr, az Isten.” (Ez 22,30-31)
Isten nem bottal ver, hanem aratással. Ki mit vetett, azt aratja.

2019. jan. 6.

A Szent Háromkirályok ereklyéi – avagy a kölni dóm

A háromkirályok imádása
a ravennai Sant'Apollinare Nuovo
bizánci eredetű bazilika 

mozaikján (6–7. század) [1]
         A gyermek Jézust látogató három napkeleti bölcs fontos szereplői Jézus születése eseményeinek – a karácsony történetének.
         A napkeleti bölcsek királyként való megnevezésének, ábrázolásának hagyománya a középkorból származik. Ma van az ünnepük.
         Eredetileg Máté evangéliuma tesz említést róluk.

  • Amikor a júdeai Betlehemben Heródes király idejében Jézus megszületett, bölcsek jöttek napkeletről Jeruzsálembe és kérdezősködtek: »Hol van a zsidók újszülött királya? Láttuk csillagát napkeleten, s eljöttünk, hogy bemutassuk neki hódolatunkat. « Ennek hallatára Heródes király megriadt, s vele egész Jeruzsálem. Összehívta tehát a főpapokat és a nép írástudóit, és tudakozódott tőlük, hol kell a Messiásnak születnie.” (Mt 2, 1-4) 

         Isten mindenkinek küld jelet: a pásztoroknak angyalok hirdetik, hogy megszületett a Megváltónk, „a juhok nagy pásztora” (Zsid 13,20), a napkeleti bölcseknek a betlehemi csillag mutatja az utat. A jeleket észrevehetjük magunk életében is, a jelek azt jelentik: Jöjjetek, jöjjetek Hozzám, a Megváltótok és Uratok vagyok, jöjjetek, nélkülem nem lehettek sem boldogok, sem szentek.

         A napkeleti bölcseket óperzsa, szír és egyiptomi kódexekben egyaránt megemlítik, más-más neveken. A hagyományos három név szír forrásokban fordul elő először: Karsudas, Hior és Bazantor, amelyek biztosan későbbi jelképes elnevezések. Ezekből alakult ki az 5.században az arám és görög nyelvjárásokban a Caspar, Melchior és Balthazar, a 8. században élt Szent Beda Venerabilis angol szerzetes, ezt a három nevet is megemlíti. Magyarosan: Gáspár, Menyhért, Boldizsár.

A Szent Háromkirályok ereklyetratója
a kölni dómban
         A napkeleti bölcsek ereklyéi kalandos úton kerültek Kölnbe. A Szent Keresztfát is megtaláló Szent Ilona, Nagy Konstantin császár anyja bukkant a csontokra palesztinai zarándoklata során, és ő rendelkezett arról, hogy azokat Konstantinápolyba vigyék a Hagia Sophia bazilikába. Később a csontok Milánóba kerültek.
         1162-ben Barbarossa Frigyes császár elfoglalja Milánót, és kancellárja, a kölni érsek, Rainald von Dassel rátalál ezekre az ereklyékre. Az ereklyék rendkívüli tisztelete ad magyarázatot arra, miért vitetik azonnal a
hadizsákmányként a megszerzett kincset Kölnbe, 1164. július 23-án, éspedig győzelmi menettel. Az út során eleinte nem keltett figyelmet a felvonulás, ezért Dassel érsek megállókat iktatott be, és szentmiséket tartott, ezzel hívva fel a figyelmet a vallási kincsre. Így válhatott Köln Európa egyik leghíresebb zarándokhelyévé. Nicolas de Verdun, a korszak leghíresebb ötvösmestere készíti el a tölgyfából faragott, bazilika formájú, két méter hosszú ereklyetartó (tulajdonképpen szarkofág) színarany borítását, amely árkádok alatt prófétákat és apostolokat ábrázol, homlokzatán pedig a Háromkirályok imádásának jelenetét, ahol a gyermek Jézus előtt adoráló királyok mögé felsorakozik negyedikként maga a császár, Barbarossa Frigyes is.
       
A kölni dóm
 A díszesen befoglalt szent ereklyék nagyobb ereklyetartót is kaptak: ez a hatalmas, gótikus templom azért épült, hogy az ereklyéket, és az azok látogatására érkező zarándokokat befogadja. A Rajna-parti város polgárai arra vágytak, hogy az új katedrális a föld legnagyobb temploma legyen – 1248.08.15-én tették le az alapkövét, és 600 évig épült. Ez a gótikus remekmű a Szent Háromkirályok ereklyéi nélkül sosem valósult volna meg. „Sancta Colonia”, vagyis Köln Róma és Santiago de Compostela mellett Európa leghíresebb zarándokhelye.

  • A dóm hivatalos neve Szent Péter és Szűz Mária Székesegyház


         Hosszú időn át elképzelhetetlen volt, hogy megkérdőjelezzék az ereklyék hitelességét. Az ereklyeszekrényt 1864. július 21-én nyitották fel először. Ekkor állapították meg, hogy a ládában valóban három férfi csontváza rejtőzik, egy 12 éves, egy 30 éves és egy 50 éves férfi, illetve fiú teljes csontvázai. A megállapított három életkor nem mondott ellen annak, ahogyan számos ábrázolás mutatja a királyokat. Később még egy alkalommal felnyitották, a szövetmaradványok vizsgálata végett, amelyeket ókori szír damasztként és selyemként azonosítottak. Köln továbbra is büszkén őrzi kincsét a dóm szentélyében.
A XIV. században készült el a főoltár, 
a déli oldalhajó és a déli torony
 második emelete. 

Imádkozzunk:
  • Istenünk, te a mai napon a betlehemi csillag fényével vezetted a nemzeteket, és kinyilatkoztattad nekik Egyszülöttedet. Add meg jóságosan, hogy szent színed látására jussunk az örök dicsőségben, miután a hitből már itt megismertünk téged. A mi Urunk, Jézus Krisztus, a te Fiad által, aki veled él és uralkodik a Szentlélekkel egységben, Isten mindörökkön-örökké. Ámen. 

         Nagy Szent Leó pápa beszédeiből (vagyis I. Leó pápa, Szent Péter hivatalát 440.szep.29 – 461.nov.10 között viselte)

(Sermo 3 in Epiphania Domini, 1-3. 5: PL 54, 240-244) 
Az Úr az egész földön kinyilatkoztatta üdvösségét 

         Az irgalmas, gondviselő Isten elhatározta, hogy az idők teljességében segítségére jön a romlásba jutott világnak. Krisztusban előre elhatározta minden nép megszabadítását.
         Belőlük ígért egykor Ábrahámnak, a szent pátriárkának megszámlálhatatlan ivadékot, akik tőle nem test szerint, hanem hite termékenységéből származnak. Ezért hasonlította őket az ég csillagaihoz, hogy az összes nemzet atyjától ne földi, hanem mennyei utódokat reméljenek. 
         Lépjen, lépjen csak be a pogányság egész sokasága az ősatyák családjába, és az Ábrahám Ivadékának adott áldást – amelyet a test szerinti gyermekek elutasítottak – az ígéret fiai kapják meg! A három bölcs személyében az összes nemzet imádja a mindenség Alkotóját! Legyen ismert az Isten nemcsak Júdeában, hanem az egész földön, hogy mindenütt Izraelben nagy legyen az ő neve (Zsolt 75, 2). 
         Mi tehát, szeretteim, akik már jártasak vagyunk az isteni kegyelem titkaiban, lelki örvendezéssel ünnepeljük zsengéink napját és a pogányok meghívásának kezdetét! Adjunk hálát az irgalmas Istennek, aki – az Apostol szerint – arra méltatott minket, hogy részünk legyen a szentek fényességében. Kiragadott minket a sötétség hatalmából, és helyet adott nekünk szeretett Fia országában (Kol 1, 12-13). Hiszen már Izajás próféta így jövendölte meg: A nép, amely sötétségben jár, nagy fényességet lát. Akik a halál országának árnyékában laknak, azoknak világosság támad (Iz 9, 1). Ugyancsak ő mondja róluk Istenhez beszélve: A nemzetek, amelyek nem ismertek téged, segítségül hívnak, és a népek, amelyek nem tudtak rólad, hozzád menekülnek (vö. Iz 55, 5). 
         Ezt a napot Ábrahám látta és örvendezett (vö. Jn 8, 56), mert felismerte, hogy az ő hitének gyermekei nyernek majd áldást utódában, Krisztusban. Hitével előre látta, hogy így nemzetek atyja lesz és magasztalta az Istent: meg volt győződve, hogy Isten elég hatalmas ígéretének beváltására (Róm 4, 20-21). 
         Ezt a napot énekelte meg Dávid a zsoltárokban: Térjen hozzád minden nemzet, melyet csak alkottál, boruljanak le előtted, Uram, és magasztalják nevedet (Zsolt 85, 9). És másutt: Megmutatta szabadító hatalmát, és kinyilatkoztatta igazságosságát a nemzeteknek (Zsolt 97, 2). Mindezt abban látjuk megvalósulni, hogy az Úr messze vidékről meghívta a három bölcset, és csillag által vezette őket, hogy megismerjék és imádják az ég és föld Királyát. A csillag buzdít minket is, hogy töltsük be azt a szolgálatot, amelyet ő teljesített: lehetőségeink szerint szolgáljuk azt a kegyelmet, amely mindnyájunkat Krisztushoz hív. 
         Szeretteim! Ebben a törekvésben segítenetek kell egymást! 
         Tündököljetek tehát a világosság fiaiként, mert Isten országába az igaz hit és a jócselekedetek által lehet eljutni; a mi Urunk, Jézus Krisztus által, aki az Atyaistennel és a Szentlélekkel él és uralkodik mindörökkön-örökké. Ámen.

_____________________________________

[1] A ravennai Sant’Apollinare bazilika Szent Apollinaris püspök és vértanú sírja fölé épült. Antiochiai származású volt, Szent Péter apostol tanítványa, a hagyomány szerint maga Szent Péter küldte Ravennába.

Forrás:
Magyar Kurír
Katolikus lexikon
Wikipedia (a képek is)
Egyéb weboldalak. 



A kölni dóm hivatalos honlapja angolul:


2018. dec. 22.

Áldott Karácsonyt!

„Mert gyermek születik nekünk,
fiú adatik nekünk;
az uralom az ő vállán lesz,
és így fogják hívni a nevét:
Csodálatos Tanácsadó, Erős Isten,
Örökkévalóság Atyja, Béke Fejedelme.” 
 (Iz 9,5)

2018. dec. 19.

Krími Szent Lukács, a csodálatos Gyógyító [Film]

         Krími Szent Lukács (világi nevén Valentin Felixovics Voyno-Yasenetsky), 1877. május 9-én született, elhunyt 1961. június 11-én. Orvos, sebész, egyetemi tanár, érseke volt Tambovnak és Michurinsknak, később Szimferopolnak és a Krím-félszigetnek. 
         1995-ben az ukrán ortodox egyház szentté avatta, és 1996. május 25-én elismert szentként az orosz Patriarchátus is, az ünnepe június 11-én van. Egyik főműve, a „Szeptikus sebészet esszéje” ma is aktuális, megvásárolható az amazon-on (angolul „Purulent Surgery Essays”.
        2010. március 10-től Krími Szent Lukács ereklyéiből egy töredék Bukarestben, a „C. I. Parhon” Endokrinológiai Intézet kápolnájában található (a kápolnát „Szent Konstantin és Ilona tiszteletére szentelték fel.) Az ereklye darabkát Őboldogsága Dániel pátriárka hozta el személyesen az ukrajnai Szimferopolból, a „Szentháromság” monostorból.
         A „C. I. Parhon” Endokrinológiai Intézet kápolnája istentiszteleti hely, vagyis nem csak a betegek és az alkalmazottak imádkozhatnak ott (különösen a sebészek), hanem a főváros hívői is, meg mások.
         Forrás:
http://basilica.ro/moastele-sfantului-luca-arhiepiscopul-crimeii-aduse-in-bucuresti/
         Képek a kápolnáról itt: 
http://www.paraclisulparhon.ro/ro/despre-paraclis/

         Ugyanakkor egy kis szent ereklye-darabka található még a „Floreasca” Sürgősségi Kórház „Szent György” kápolnájában is.


            Krími Szent Lukács egy jó éve a barátom lett. Eddig is voltak orosz barátaim a mennyben:

  • Az optyinai három orosz vértanú. 1993 július 16-án, a Feltámadás éjszakáján a Szent Liturgia után, Trofim és Ferapont szerzetesek elindultak, hogy meghúzzák a templom harangjait. Az udvar már üres volt, majdnem minden zarándok eltávozott. Ez volt az a pillanat, amikor egy sátánista hátból leszúrta Trofim és Ferapont szerzeteseket. Ugyanebben a pillanatban Vaisilij atya is elindult a kapu felé, mely a kolostorba vezető útra nyílt, hogy elvégezze a szentgyónását. Meghallotta, hogy a harangok hirtelen elhallgatnak, és visszafordult a harangláb felé. Őt is leszúrta hátból a gyilkos, majd elmenekült. Elhajította a katonai köpenyét, benne idegen akták és saját készítésű gyilkos eszköz, a kés, 60 cm-es pengével, amelybe belevéste a „666”-os számot és a „sátán” szót.  
  • Szárovi Szent Szerafim (1759 – 1833), élete és tanítása megtalálható a bejegyzéseimben.
         A film 50 perces, magyar felirattal, Szent Lukács életéről szól, igen pörgös, korabeli képekkel, filmkockákkal; megszólalnak kortársai, orvosok, papok, egy  űrhajos; és sok olyan tanúságtevő, akikkel orvosilag bizonyítható csoda történt Szent Lukács közbenjárására, és mind nehéz esetek voltak. Életében több tízezer embert mentett meg, gyógyított meg, és elhunyta után a mennyből mindenkinek csodálatosan segít ma is, Erdélyben is!!!


Aki többre kíváncsi, és a legújabb csodákra, megkérdezheti a guglit:
- Saint Luke of Crimea miracles (angolul)
- Sfantul Luca al Crimeei minuni (románul)
- Saint Luc de Crimée miacles (franciául)

         2013-ban az oroszok művészfilmet készítettek Krími Szent Lukácsról, román felirattal megtekinthető itt:
         https://www.youtube.com/watch?v=c_JZ7uTqLTA