2011. ápr. 10.

A csotki készítése

   Az orosz ortodox irodalomban gyakran felemlegetik: Nagy Szent Antalnak egy látomásban megmutatta egy angyal, hogy a kézimunka eszközül szolgálhat a szétszórság ellen, és amikor az elme már belefárad az imába, akkor valami mechanikusan végezhető kézimunkát végezzenek a pusztai remeték, például csotki-, kosár-, kötél- papucsfonást. A fonni szó imádkozást jelent náluk, a Jézus-imát. Ha ebbe is belefáradnak, akkor leborulásokat végeznek, a lényeg: megmaradni Isten jelenlétében. Csak az a csotki az igazi, amit csendben, imádkozva fontak.

   Egy másik legenda szerint egy szerzetes csomókat kötött egy kötélre, melyet arra használt, hogy a kánon szerint előírt napi imáit pontosan elvégezze. De a szegény szerzetes erőfeszítése hiábavaló volt, mert az ördög a csomókat rendszeresen kioldotta. Ekkor segítségére sietett egy szent angyal, és megtanította a szerzetest arra, hogy a csomókat egymásra tevődő kereszt formájában kösse, így az ördög ezt már nem tudta kioldani.

  A csotki alapanyaga általában fekete gyapjúfonal. Nevezik a csotkit még a szerzetes kardjának, a türelem iskolájának is. Mivel imába merülve kötik, ezért áldást és védelmet jelent azok számára, akik a csuklójukon hordják és a Jézus-ima mondása közben használják, mert a csotki nem talizmán, nem fétis, hanem csak egy eszköz a spirituális élethez. Használata mindennapi kötelességeink közt nem olyan feltűnő, mintha rózsafüzér-gyűrűt viselnénk, vagy a hagyományos rózsafüzért zörgetnénk úton-útfélén. Egy idő után már csak az érintése is Istenhez emeli a szívünket.

      Régebb vettem az ortodox apácáktól egy csotkit, 33 csomós, de van még 50 és 100 csomós is. Újkorában kisebb volt és egységes zsinórnak nézett ki, de a használattól megnyúlt és most már jól látszanak a csomók (lásd a fotót) – amelyek valóban keresztformákból állanak. A vastag egyenlőszárú feszület egyik felén a Pantokrátor, a másik felén görög betűk vannak. 

      Akinek van türelme és ideje, megtanulhatja a hagyományos csotki készítését, ebben a videóban igen lassan és nagyszerűen van bemutatva, a keresztet is ugyanabból a fonalból készítik:


17 megjegyzés:

Névtelen írta...

Szia!

Köszönet a részletes leírásért! Nem tudod véletlenül, mekkora átmérőjű gyapjúfonál jó erre a célra meg hogy hol lehet ilyen fonalat kapni? Van ennyi, meg annyi mm-es, meg ágú, nem tudom, melyik lene megfelelő. :(

Apulchra írta...

Ennyire pontosan nem tudnám megmondani:))) de két szál vastag, sodort fonal szükséges, amint látható a tanító videóban is. Itt két különböző színű van, hogy követni lehessen a technikáját.

Névtelen írta...

Köszi, akkor majd kutakodok, előbb-utóbb csak meglesz a megfelelő. :)
Egyébként még itt is van egy jó kis "hazai" videó a csotki készítéséről, nemrég bukkantam rá:
http://www.youtube.com/watch?v=oTE1fKKzzu0

További jó blogolást Neked!

Apulchra írta...

Köszönöm:))) Neked meg sok sikert a csotki készítéséhez!

Névtelen írta...

Köszi! :)

Névtelen írta...

Sziasztok. valaki tudna segíteni abba, hogy mi van akkor ha a csotki elszakad?

Névtelen írta...

Szia!
Azt szeretném megkérdezni, hogy milyen hosszú fonalból kell csinálni a 33 szemes csotkit? 2 vagy 4 méteresből?
Előre is köszi! :)

Apulchra írta...

Nem tudok csotkit fonni egyáltalán, készen vettem egyet az ortodox apácáktól. Ha elszakad esetleg, akkor másikat fogok venni, a megjavításához sem értek:-)

Héjoká írta...

Sziasztok!
Én a fenti videó alapján tanultam meg fonni. Imával fontam 33 és 50 szemest is. Sajnos igazi gyapjúfonalat, amivel az ortodox apácák fonják a csotkit, Magyarországon nem kapni (csak fűalatti kereskedés által pl: Sapiencián :) Én szereztem. A 33 szemeshez min. 2x 2.5 m-es fonál szükséges.

Nekem az lenne a kérdésem, hogy nem tudjátok, hogy az 50 szem mit szimbolizál?

Pax et gaudium
éva

Apulchra írta...

Ez már igen! Gratula Héjoká!
A vikágiaknak a 33 szemest ajánlják. Nem tudom mit jelent az 50 szem.
Legtöbb ortodox kolostorban beöltözéskor a szerzetes 300 szemest kap, és erre nem csak a Jézus-imát mondhatja, hanem például az Üdvözlégy Máriát, egy imát az őrzőangyalhoz, vagy valamelyik szenthez. Ugyanígy imádkozhat másokért is, belefűzve az illető nevét például.
A csotki az ortodox szerzetes "lelki kardja" a gonosz ellen.

Névtelen írta...

Nem tudom, nem késő-e már az érdeklődöknek: én egy "patkányfarok" nevű anyagból csináltam, amit egy átlag méter-árú boltban lehet kapni, kb 150-200 ft métere. 5 méteres anyagot választok ketté, végére hurok, el sem szoktam vágni :)

Névtelen írta...

Áldott, szép napot!

Van olcsóbban is. Most vettem fonott zsinort 30ft/m.

Névtelen írta...

protorovas, hol vettél zsinórt 30 Ft/m áron? Vagy akár drágábban is: hol lehet kapni?

Névtelen írta...

Dicsőség Jézus Krisztusnak!

Csotkihoz, bármelyik rövidáru boltban kapható zsinór. Képzeletednek csak az árak szabhatnak határt. Tapasztalataim alapján, 33-as csomózáshoz bőven elegendő 4 méter.

Névtelen írta...

Hol egy hol lehet rendelni?

Apulchra írta...

Nem tudom, hol lehet rendeleni. A görögkatolikus vagy ortodox templomokban lehet vásárolni. Ujabban a katolikus kegytárgyasoknál is lehet kapni, csak rá kell kérdezni.

Borsi írta...

Üdvözlet!
Egy kis tapasztalat, ahogyan én csináltam.
Először pamutzsinórt vásároltam, de az nagyon vastag volt (min. 5 mm), bumszlik lettek a csomók. Második körben szaténzsinórt vásároltam, ami még mindig nem a gyapjú, viszont nagyon jó volt vele dolgozni. Szépen csúszott, mindig megtaláltam a megfelelő meghúzni való szálat, és kellően vékony volt (kb 2-3 mm).
Én rózsafüzért készítettem belőle, fa gyöngyökkel kiegészítve, ezen 5x10 szem, plusz a két oldal összefogása után egy nagy szemet csomóztam 4 (azaz 2-2) szálból, utána a 4 szálból 2 a csomóban volt, 2 a csomón átfutott. Plusz készítettem egy keresztet.
Összesen 8 m-ből kezdtem, és 2 m-t félretettem a kereszthez, amikor bejön a keresztszál. Mindegyik fonalvégen maradt kb 30-40 cm, de így volt kényelmes megcsomózni az utolsó szemeket is.
Számomra a legjobban bevált oktatóvideó: https://youtu.be/zqM8aPaYQrQ
És az elkészült rózsafüzér: https://lh3.googleusercontent.com/pw/AL9nZEXSD2efLAVSO9LmTCv7iNVUxPYmEyaDEn8_fsYCjbEHutbX6vw5Rtwq7UY7qd3Ny2k7UY75mKPVZo3JCu33L9DlI9rXtf54dFbuTAZnhxk5D8AkKjZmWKuRC_khhsNyMJMibSj5_wGaDodgMqE9QhiU=w441-h979-no?authuser=0

A gyapjúfonalhoz egy megjegyzés: szerintem kézimunka, rövidáru, és fonal webáruházakban is lehet taláni gyári gyapjú fonalakat. Vastagságra szerintem az aran, azaz a körülbelül 116 m/100 g, vagy kb 50 m /50 g fonalak lehetnének jók, de ezt ki kell próbálni, egyénileg kinek mi válik be.
Az egyágú fonalak szerintem jobban szakadnak egy-egy csomó feszesre húzásakor, így én inkább a többágú, több szálból sodort fonalakat gondolnám jónak.