2010. febr. 11.

Bernadette Soubirous


Lourdes-i Szűz Mária, Isten Anyja, betegek Gyógyítója, könyörögj érettünk!

Bernadette Soubirous (1744. I. 7 - 1879. IV.16)

Lourdes 1858 febr. 11. - a Massabielle barlangban megjelent a Szűzanya Bernadette-nek.

1858 már. 25.-én megmondta a nevét:
"Én vagyok a Szeplőtelen Fogantatás"

2010. febr. 7.

„Igen, szerelmed édesebb a bornál.” (Én 1,2)

(„Isten jelenlétében” - 12.
Lelkigyakorlat a Feltámadásról nev. Lőrinc testvérrel)
2. levél
Lelki tanácsadójának
(kelt 1682-1683 között)
Tisztelendő Atyám!
       Mivel életmódomat nem találtam meg a könyvekben, bár ez egyáltalán nem aggaszt, a nagyobb biztonság kedvéért mégis nagyon örülnék, ha megtudhatnám a véleményét jelenlegi állapotom felől.
      Néhány napja egy jámbor személy, akivel négyszemközt beszélgettem, azt mondta nekem, hogy a lelki élet kegyelmi élet, mely szolgai félelemmel kezdődik, az örök élet reményével növekszik, és a tiszta szeretetben éri el beteljesülését; és hogy egyesek nem ugyanazon a fokon érik el ezt a boldog beteljesülést, mint mások.
      Én egyáltalában nem követtem módszereket; ellenkezőleg, eleinte inkább megijesztettek, nem tudom, mi okból. Emiatt, amikor a rendbe léptem, elhatároztam, hogy egészen Istennek adom magam bűneimért elégtételül, és iránta való szeretetből lemondok mindenről, ami nem Ő.
      Első éveim során imáimban rendesen a halál, az ítélet, a pokol, a paradicsom és bűneim gondolatával foglalkoztam. Így folytattam éveken át, s a nap fennmaradó részében, még munkám közben is, gondosan ügyeltem Isten jelenlétére, úgy gondoltam rá, mint aki mindig mellettem van, vagy gyakran úgy, mint aki szívem mélyén lakozik, ami Istennek olyan nagyrabecsülését érlelte meg bennem, hogy csakis a hit elégíthetett ki ebben a dologban.
      Lassanként kezdtem ugyanígy tenni az elmélkedés idején is, ami nagy édességet és vigasztalást keltett bennem: tehát így kezdődött. El kell azonban azt is mondanom, hogy az első tíz évben sokat szenvedtem. Bajaim eredete és tárgya pedig az volt, hogy beláttam, nem vagyok úgy Istené, amint azt kívánnám, és hogy múltbeli bűneim s ugyanakkor az Istentől kapott nagy kegyelmek folyton szemem előtt lebegtek. Mindez idő alatt gyakran elestem, de nyomban fölkeltem. Úgy tűnt föl előttem, hogy a teremtmények, az ész, sőt maga Isten is ellenem van, s hogy egyedül a hit áll mellettem. Olykor az a gondolat zaklatott, hogy mindez csak elbizakodottságom eredménye, és hogy egyszerre ott akarok tartani, ahová mások csak fáradsággal jutnak el, máskor pedig, hogy ok nélkül a kárhozat felé tartok, és nincsen számomra üdvösség.
      Amikor már azt gondoltam, hogy életemet ezen zaklatások és aggodalmak között fogom befejezni (amelyek ugyan semmiképpen sem csorbították Isten iránti bizalmamat, hanem csak erősítették a hitemet), egyszerre csak változást éreztem magamban. Az addig szüntelen zavarban vergődő lelkem mélységes belső békére talált, mintha a középpontjába, nyugvóhelyére jutott volna el.
      Ez idő óta egyszerűen a hitben munkálkodom Isten előtt, alázattal és szeretettel, és gondosan törekszem semmit sem tenni, semmit sem mondani, semmit sem gondolni, ami tetszése ellen lehetne. Remélem, hogy amikor megtettem, amit tudok, Ő majd azzá tesz, ami neki tetszik.
      Nem találok szavakat, hogy kifejezzem önnek, ami jelenleg történik bennem. Nem érzek semmilyen fájdalmat vagy kétséget állapotomat illetően, mivel nincs más akaratom, mint Istené, amelyet teljesíteni igyekszem minden dologban, és amelynek olyannyira alávetem magam, hogy egyetlen szalmaszálat sem szeretnék fölemelni a földről az Ő parancsa ellenében vagy pedig más okból, mint az Isten iránti tiszta szeretet.
      A kötelezőn kívül elhagytam minden ájtatosságot és imát, és csak azzal foglalkozom, hogy mindig az Ő szent jelenlétében maradjak az egyszerű figyelem és az Istenre irányuló általános, szerető tekintet által, amelyet Isten aktuális jelenlétének nevezhetnék, vagy, jobban mondva, a lélek és Isten közötti titkos, néma beszélgetésnek, amely szinte szakadatlan; mindez néha oly nagy megelégedést, belső, sőt gyakran külső örömöt okoz, hogy kordában tartására és elleplezésére kénytelen vagyok komolytalan külső cselekedetekhez folyamodni, melyek inkább látszanak bolondságnak, mint áhítatnak.
      Végeredményben, Tisztelendő Atyám, semmiképpen sem vonhatom kétségbe, hogy lelkem több mint harminc esztendeje Istennel van. Sok mindent elhagyok, nehogy untassam, de azt hiszem, célszerű felvázolnom önnek, hogyan látom magam Isten előtt, akire mint Királyomra tekintek.
      Az emberek legnyomorultabbjának látom magam, sebektől szabdaltan, bűzösen, és mint aki mindenféle bűntényt követett el Királya ellen. Sajgó szívvel bevallom neki minden gonoszságomat; bocsánatát kérem, és kezére bízom magam, hogy tegyen velem, amint neki tetszik. Ennek a jóságos és irgalmas Királynak pedig eszébe sem jut, hogy megbüntessen, hanem szeretettel magához ölel, a saját asztaláról ad ennem, maga szolgál fel nekem, megajándékoz kincseinek a kulcsával, és minden tekintetben, mint kedveltjével bánik velem; szünet nélkül, ezer- és ezerféleképpen beszélget velem és élvezi a társaságomat, nem említi fel megbocsátását, és korábbi szokásaimat sem veszi el. Noha kérem, hogy alakítson szíve szerint, egyre gyöngébbnek és nyomorultabbnak látom magam, ugyanakkor Isten egyre inkább becézget. Így veszem szemügyre magamat néhanapján az Ő szent jelenlétében.
      Általában ezzel az egyszerű figyelemmel, ezzel az általános, szerető tekintettel fordulok Isten felé, s gyakran nagyobb édességgel és megelégedettséggel simulok hozzá, mint a csecsemő dajkája kebléhez. Ha használni merném ezt a kifejezést, szívesen nevezném ezt az állapotot „Isten keblének” azon kifejezhetetlen gyönyörűség miatt, melyet abban ízlelek és tapasztalok.
      Ha némelykor elfordulok tőle szükségből vagy gyöngeségből, nyomban visszahívnak oly elbűvölő és kellemes belső indíttatásokkal, hogy zavarba ejtő róluk beszélni. Kérem, Tisztelendő Atyám, inkább a nagy nyomorúságomat vegye fontolóra, mellyel teljesen tisztában van, mintsem ezeket a nagy kegyelmeket, melyekkel Isten a lelkemet kitünteti, minden méltatlanságom és hálátlanságom ellenére.
     Ami az elmélkedési óráimat illeti, most már csak ennek a gyakorlatnak a folytatásai. Néha úgy vagyok ott, mint egy kődarab a szobrász előtt, aki szobrot akar faragni belőle; így állok Isten elé, és kérem, hogy alakítsa ki lelkemben tökéletes képmását és tegyen egészen magához hasonlóvá.
      Máskor amint hozzáfogok, érzem, hogy egész szellemem és lelkem bármi igyekezet vagy erőfeszítés nélkül felemelkedik, és, mintegy felfüggesztve, szilárdan Istenben marad, aki középpontja és nyugvóhelye.
      Tudom, hogy egyesek semmittevésnek, öncsalásnak és önszeretetnek minősítik ezt az állapotot. Meg kell hagyni, szent semmittevés és boldog önszeretet ez, ha a lélek egyáltalán képes volna ilyesmire ebben az állapotban; hiszen amikor ebben a nyugalomban van, tényleg nem képesek megzavarni azok a dolgok, amelyekkel korábban foglalkozott és amelyekre támaszkodott, s amelyek inkább árthatnának neki, minthogy segítenék.
      Azt azonban nem állhatom, hogy öncsalásnak nevezzék, mivel az a lélek, aki így élvezi Istent, nem akar mást ilyenkor, mint Őt. Ha ez öncsalás bennem, neki kell abból kigyógyítania; tegyen velem, amint neki tetszik, csak Őt akarom, és egészen az övé akarok lenni. Mégis lekötelezne, ha tudatná velem benyomásait, amelyekre mindig sokat adok, mivel Tisztelendőséged iránt különös nagyrabecsüléssel viseltetem.
Tisztelendő Atyám alázatos szolgája az Úrban, stb.

      Mint Szent János, a szeretett tanítvány, Jézus keblére hajtom a fejem. Hallgatom Szent Szívének dobbanásait ... és panaszait. Ó elutasított Szeretet!

      Nagyon fontos rátok nézve - jegyezzétek meg jól - annak az igazságnak megértése, hogy az Úr mibennünk lakik, s hogy bensőnkben együtt vagyunk Ővele. (Avilai Szent Teréz, A tökéletesség útja, XXVIII. fejezet.)
      Mindig nagy hasznunkra van, ha rágondolunk arra a jó Barátra, aki bensőnkben lakik.(Avilai Szent Teréz, A tökéletesség útja, XXIX. fejezet.)
      Ilyenkor azután a lelki tehetségek élveznek, anélkül, hogy tudnák, mit élveznek. A lélek lángol a szeretettől, anélkül, hogy értené, miképpen szeret. Tudja, hogy élvezi azt, amit szeret, de nem tudja, hogyan élvezi. Nagyon jól fel tudja fogni, hogy ez az élvezet fölülmúl mindent, amit az értelem kívánni képes. Az akarat lángban áll tőle, anélkül, hogy tudná miként. De amennyiben egyáltalában képes valamit megérteni, megérti azt, hogy ezt a kincset nem tudnánk megszerezni, még ha e földnek összes képzelhető szenvedéseit vennénk is érte magunkra. Ez az ég és a föld Urának ajándéka és magától értetődik, hogy az ajándék méltó hozzá. (Avilai Szent Teréz, A tökéletesség útja, XXV. fejezet)

Az Istenbe szerelmes lélek imája

       Uram, Istenem, én szerelmem, ha még mindig emlékezetedbe tartod bűneimet, s azért nem teszed meg azt, amire folyton kérlek, legyen meg rájuk vonatkozólag a Te akaratod, mert ez az, amit leginkább óhajtok. Gyakorold jóságodat és irgalmadat, s ebben fognak Téged megismerni. Ha pedig jócselekedeteimre vársz, hogy azok révén hallgathasd meg imámat, akkor add meg nekem őket, végezd őket Te énbennem. Ugyancsak add meg a szenvedéseket is, melyeket velem akarsz viseltetni, s legyen úgy. Ha pedig nem vársz tőlem jócselekedeteket, akkor ugyan mit vársz, kegyelmes, jó Uram? Miért késlekedsz? Mert végre is, ha kegyelem és irgalom lesz belőle, amint azt a Te Fiadban kérem, fogadd el az én filléremet, tekintve, hogy úgyis azt akarod, s add meg nekem ezt a kincset, hiszen amúgy is meg akarod adni!
      Vajon ki tudna megszabadulni azoktól az alacsony módszerektől és kifejezésektől, ha csak Te nem emeled ki őt tiszta szeretetben Önmagadhoz, én Istenem?
      Hogyan emelkedjek Hozzád az alacsonyságban született és nevelődött ember, hacsak Te nem emeled őt fel, Uram, azzal a kézzel, mellyel teremtetted?
      Nem veszed el tőlem többé, én Istenem, amit már egyszer nekem ajándékoztál a Te egyszülött Fiadban, Jézus Krisztusban, akiben megadtál nekem mindent, amit kívánok. Ezért szeretném, hogy ne késlekedjél, mikor én reménykedem.
      Miért halogatod a dolgot s miért várakozol, holott azonnal is szeretheted Istent a te szívedben?
Enyémek az egek és enyém a föld; enyémek az emberek, enyémek az igazak s enyémek a bűnösök; enyémek az angyalok s enyém az Istenanya is; minden az enyém, még maga az Úristen is! Ő az én számomra van, mert hiszen Krisztus az enyém s egészen az én számomra van. Akkor tehát mit kérsz és mit keressz, én lelkem? Mindez a tiéd és minden a te számodra van.
      Ne elégedj meg kevesebbel és ne feledkezzél a morzsákon, melyek a te Atyádnak asztaláról hullnak; bontakozz ki és dicsekedjél a te dicsőségedben; rejtőzzél beléje, élvezd s el fogod nyerni szívednek kérelmeit. (Keresztes Szent János: Lobogó istenszeretet)

________________________________
és nemzetközi kisugárzása a lelki életre.
_________________________________

Lőrinc testvér műveinek forrása
Conrad de Meester: Isten jelenlétében, Magyarszék, 2005

2010. febr. 6.

Hallani, és meghallani


Korán reggel, ahogy nyitott a sarki üzlet, az ajtótól két lépésnyire megállt egy koldus. Sápadtsága, szája kéksége elárulta, hogy a gyomra korog, a hideg cudarul rázza. A vásárlók jöttek-mentek, a koldus közben mondta:
- Kenyeret, adjon egy falat kenyeret…
Ahogy telt az idő, úgy vesztette el a reményét, és egyre halkabban motyogta: “Kenyeret…”

Eltelt jó nyolc óra. Egyszer csak nagy sietve jött egy jól öltözött nő, fejtartásából, tekintetéből csak úgy sugárzott a családi fészek melege, biztonsága. Két kalácsot tartva a kezében lépett ki. Pillantása a koldusra esett. Megállt és figyelte. Majd kijött egy idősebb hölgy, majd egy kamasz, a koldus mindegyiknek mondta: “Kenyeret…”
A mi hölgyünk magabiztosan hozzálépett és rászólt:
- Ne zavard itt az embereket, látom még ötvenéves sem vagy, menj inkább dolgozni!
A koldus hosszú sóvárgó pillantást vetett a két kalácsra. A nő észrevéve felháborodott:
- Kalács kell neked? Már a kenyér nem is lenne jó? – azzal sarkon fordult.
Odahaza a férjének elmesélte, hogy a mai világban a koldusok is mennyire felvágnak.
A férje fejét csóválta, majd bólogatva hagyta helyben:
- Igazad van, szívem.
Majd karonfogva elmentek a keresztény imacsoportjukba. Vitték a két kalácsot is, mert aznap agapé is volt a programban.


2010. febr. 5.

„Nem áldozat kell nekem, hanem szeretet.” (Óz 6,6)

(„Isten jelenlétében” - 11.
Lelkigyakorlat a Feltámadásról nev. Lőrinc testvérrel)

7. fejezet
Isten jelenlétének előnyei

      33. Az első előny, amely Isten jelenlétéből a lélekre származik az, hogy az élet minden helyzetében, de különösen szükség idején, hite elevenebb és cselekvőbb, mivel kísértéseinkben, és amikor a teremtményekkel elkerülhetetlenül érintkeznünk kell, könnyen hozzájutunk a kegyelmekhez. Hiszen az a lélek, amelyik hozzászokott a hit gyakorlásához Isten jelenléte által, egyszerűen felidézi - látja és érzi - a jelenlévő Istent, könnyen és hatásosan szólítja meg, és elnyeri, amire szüksége van. Ebben, mondhatni, megközelíti az üdvözültek állapotát; minél előbbre jut, annál élőbb lesz a hite, míg végül oly átható nem lesz, hogy szinte azt mondhatja: már nem hiszek, hanem látok és tapasztalok.
      34. Isten jelenlétének gyakorlása megerősít minket a reményben. Reményünk ismeretünk arányában növekszik; amennyire hitünk e szent gyakorlat által az istenség titkainak mélyére hatol, amennyire felfedezi Istenben azt a szépséget, mely nemcsak a földön látható testi szépséget, de az angyalok és a legtökéletesebb lelkek szépségét is végtelenül felülmúlja, úgy növekszik és erősödik a reményünk, és az elérni kívánt jónak a nagysága, amelyet valamiképpen már ízlel is, megszilárdítja és megerősíti.
      35. Az akaratot a teremtmények megvetésére ösztönzi, és a szent szeretet tüzére gyullasztja: mivel mindig Istennel van, aki emésztő tűz , és porrá égeti azt, ami neki ellenállhat. Az így lángra gyulladt lélek nem élhet többé másként, mint Istene jelenlétében, s ez a jelenlét szent buzgalmat hoz létre a szívében, szent sürgetést kelt benne és heves vágyat annak az Istennek látása után, akit minden teremtmény szeret, ismer, szolgál és imád.
      36. Isten jelenléte és e belső szemlélés által a lélek Istenhez szelídül úgy, hogy azután szinte egész életét a szeretet, imádás, bűnbánat, bizalom, hálaadás, felajánlás, kérés tetteiben és a legkiválóbb erények gyakorlásában tölti. Olykor a lélek egyetlen meg nem szűnő imádsággá válik, mivel folyamatosan az isteni jelenlétnek e gyakorlatában marad.
      37. Tudom, hogy kevesen akadnak, akik elérnék ezt a fokot: ezzel a kegyelemmel Isten csak néhány választott lelket tüntet ki, hiszen ez az egyszerű tekintet végül is az Ő bőkezűségéből fakadó ajándék. Azok vigasztalására, akik e szent gyakorlatra adják magukat, azt mondom azonban, hogy rendszerint azok a lelkek kapják meg ezt, akik törekszenek rá. Ha pedig nem adja meg, Isten jelenlétének gyakorlása által és a közönséges kegyelmek segítségével elsajátíthatjuk legalábbis az imádságnak egy olyan módját és állapotát, amely nagyon megközelíti ezt az egyszerű szemléletet.

      Én Uram, én Istenem, hogyan is mernék szent jelenlétedben időzni, ha nem te magad hívnál és biztatnál erre. „Menjetek és tanuljátok meg, mit jelent: Irgalmasságot akarok, nem áldozatot. Nem azért jöttem, hogy az igazakat hívjam, hanem hogy a bűnösöket.” (Mt 9,13). Mátét, a vámost is meghívtad, egyből új ember lett! „Mert a mi Istenünk emésztő tűz” (Zsid 12,29) Igen, a te jelenléted egy pillanat alatt átalakíthat, ha megnyílok kegyelmed előtt, és valóban szeretni foglak, de csak akkor őszinte ez a szeretet, ha a testvér iránti jóság és irgalom kíséri.
      Az igazi jézusi közösségnek megtartó ereje van, csak együtt tudunk az úton kitartani és célba érni: a Boldog Szentháromság közösségébe. „Kitartástokkal megmentitek lelketeket.” (Lk 21,19) Földi életedben Te is közösségben, az apostolokkal jártál-keltél és hirdetted az Örömhírt. Neked semmi sem lehetetlen, te a kövekből is tudsz fiakat támasztani követésedre. Avilai Szent Teréz és Kármel összes szentjei, könyörögjetek érettünk!

      Ezért tanácsolnám én a belső ima híveinek, hogy különösen kezdetben, igyekezzenek más magukfajta emberekkel barátságot kötni és érintkezni. Ez nagyon fontos dolog. Ha más hasznuk nem volna belőle, mindenesetre segítik egymást imáikkal. Azonban van ennél sokkal több előnye is a dolognak. Mert ha igazi az a barátság, amelyet ő Szent Felségével fenn akarnak tartani, akkor nem kell félniük attól, hogy tetszelgésbe esnek. (...) A szeretet is növekszik azáltal, hogy másokkal közöljük, de sok ezer más haszna is van a dolognak, s nem is merném állítani, ha nem tudnám tapasztalatból, mennyire fontos. (Avilai Szent Teréz, Önéletrajz, VII. Fejezet.)

Ima:
      Te, Krisztusom, nem a régi embert állítottad helyre, hanem abból újat teremtesz... Ez pedig, mivel már új teremtmény, lakomát ajánl fel neked, hogy kedvedet leld benne, és hogy ő veled együtt boldog lehessen. Azonnal követ téged, telve örömmel, lelkesedéssel, és ezt mondja: Többé már nem vagyok vámos... kivetkőztem Léviből, hogy téged öltselek magamra.
      Vele együtt én is ott akarom hagyni régi életemet, és csak téged akarlak követni, Uram, Jézus, aki meggyógyítod sebeimet. Ki szakíthatna el a benned levő Isten szeretetétől? ... Mintegy a hithez vagyok szorosan szögezve, a szeretet szent kötelékei ölelnek körül. Parancsaid, melyeket mindig testemhez szorítva tartok, marón égetnek... Az orvosság mar, de távol tartja a sebtől a fertőzést. Vágd ki tehát, Uram, Jézusom, bűneim rothadását, miközben a szeretet kötelékei által egyesítesz önmagaddal. Vágj ki mindent, ami fertőzött. Jöjj, vágd fel gyorsan rejtett, titkos és számos szenvedélyemet. Szúrd fel a sebet, nehogy a beteg nedv elterjedjen az egész testben...
      Találtam egy orvost, aki a mennyben lakik, de a földön osztogatja orvosságait. Egyedül ő gyógyíthatja meg sebeimet, mivel őbenne nincsenek, ő veheti el a szív fájdalmát, a lélek félelmét, mivel a legtitkosabb dolgokat csak ő ismeri.
Szent Ambrus, Comm. S. Luca V.27

________________________________
és nemzetközi kisugárzása a lelki életre.
_________________________________

Lőrinc testvér műveinek forrása
Conrad de Meester: Isten jelenlétében, Magyarszék, 2005

2010. febr. 3.

„Mert méltán megillet a szeretet.” (Én 1,4)

(„Isten jelenlétében” - 10.
Lelkigyakorlat a Feltámadásról nev. Lőrinc testvérrel)

6. fejezet
Eszközök Isten jelenlétének elsajátítására

       27. Az első eszköz a nagyon tiszta élet.
      28. A második a nagy hűség e jelenlétnek a gyakorlásában és Isten belső szemlélésében, aminek mindig szelíden, alázattal és szeretettel kell történnie, anélkül, hogy bármiféle gondot vagy aggodalmat közel engednénk magunkhoz.
      29. Különösen kell vigyáznotok arra, hogy ez a belső tekintet legalább egy pillanattal előzze meg külső cselekedeteiteket, hogy időnként legyen azok kísérője, és ezzel fejezzétek be mindig őket. Miután időbe és sok igyekezetbe kerül ennek a gyakorlatnak az elsajátítása, nem szabad elcsüggedni, amikor nem boldogulunk vele, hiszen a szokás csak fáradsággal jön meg; de amikor már megvan, élvezettel teszünk mindent.
      Nem úgy van-e rendjén, hogy a szív, ahol az élet kezdődik, és amely uralja a test többi tagját, legyen az első is, az utolsó is, amikor Istent szeretjük és imádjuk, akár kezdjük, akár végezzük lelki vagy testi cselekedeteinket és általában az élet minden gyakorlatát? Innen kell ügyelnünk arra is, hogy meglegyen az a kis belső tekintet, melyet, hogy könnyebb legyen - mint mondtam -, erőlködés és tudomány nélkül kell megvalósítani.
      30. Nem volna oktalanság, ha azok, akik ezt a gyakorlatot kezdik, bensőleg megfogalmaznának néhány ilyesfajta mondatot: «Istenem, egészen a tiéd vagyok!»; „Uram, alakíts szíved szerint!” vagy más szavakat, amelyekre éppen ösztönöz a szeretet. De óvakodniuk kell attól, hogy az eszük elkalandozzék, s visszatérjen a teremtményhez; tartsák szilárdan Isten közelében, hogy az akarat ösztökéje és kényszerítő ereje alatt kénytelen legyen Istennél maradni.
      31. Kezdetben fáradságos egy kissé Isten jelenlétének gyakorlata, de ha hűségesen kitartunk benne, csodálatos hatást eredményez a lélekben, az Úr kegyelmeit nagy bőségben vonzza le rá, és észrevétlenül elvezeti arra az egyszerű szemléletre, a mindenütt jelenlévő Istennek arra a szerető látására, mely az imádságnak legszentebb, legbiztosabb, legkönnyebb és leghatásosabb módja.
      32. Kérlek benneteket, fontoljátok meg, hogy erre az állapotra nem juthatunk el másként, mint az érzékek megfékezésének árán, mivel lehetetlen, hogy teljesen élvezhesse az isteni jelenlétet az a lélek, amely még valamelyes örömöt talál a teremtményekben, hiszen ahhoz, hogy Istennel legyünk, maradéktalanul el kell hagyni a teremtményeket.

      Taníts és vezess engem, Uram, hogy minden érdek nélkül szüntelenül szeresselek, és elfogadjam a Te szereteted, kereslek kudarcaim ellenére, ó add meg nekem a tiszta lelkiismeret szabadságát, a hűség és a szeretet Lelkét! Szűz Mária, Isten Anyja, könyörögj Jézusnál érettem!

      „Áldott légy Uram, mindörökre! Mily világosan bebizonyítottad, hogy jobban szeretsz engem, mint ahogy én önmagamat szerettem!”
(Avilai Szent Teréz, Önéletrajz, XXXII. Fejezet.)

      „Csak a szeretet számít.” „A szeretet tüze szentebbé tesz, mint a purgatórium tüze.”

      „Szeretnék szolgálni neked, de nem találom az utat. Szeretnék jót tenni, de nem találom az utat... Még nem ismerlek téged, Jézusom, mert még nem kereslek téged. Kereslek téged, de nem talállak; jöjj hozzám Jézusom. Sohasem foglak tudni szeretni, ha nem segítesz, Jézusom... Jézus, légy számomra Jézus. Amen.”
(Néri Szt. Fülöp imája)


Életem Ura és Uralkodója,
ne engedd hozzám a jóra való restség,
könnyelműség, pénzvágy
és megszólás szellemét!

Ajándékozd inkább szolgádnak
A józanság, alázatosság,
Állhatatosság és szeretet lelkét!

Igen, Uram és Királyom,
Add, hogy megismerjem bűneimet
És meg ne ítéljem felebarátomat,
Mert te áldott vagy mindörökké!

(Szír Szent Efrém imája)


________________________________
és nemzetközi kisugárzása a lelki életre.
_________________________________

Lőrinc testvér műveinek forrása:
Conrad de Meester: Isten jelenlétében, Magyarszék, 2005

2010. febr. 2.

Gyertyaszentelő Boldogasszony


             Gyertyaszentelő – A gyertya Jézus. Őt ajánljuk fel a boldog Szentháromságnak. Aki meggyújtja nekünk - az a Szűzanya. – Gyújtsa, gyújtogassa mindig, égjen lángoljon, soha, de soha ki ne aludjon bennünk. Ő a világosságunk, a melegünk, az életünk. Boldogító Fény, áraszd el egészen bensőnket, s rajtunk keresztül környezetünket.

2010. febr. 1.

" Maradjatok meg szeretetemben." (Jn 15,9)

(„Isten jelenlétében” - 9.
Lelkigyakorlat a Feltámadásról nev. Lőrinc testvérrel)

5. fejezet
Isten jelenlétéről
      20. Isten jelenléte lelkünk Istenre hangolását vagy Isten jelenlétének felidézését jelenti, ami történhet akár a képzelőtehetség, akár az értelem által.
      21. Ismerek valakit[1], aki negyven éve gyakorolja szellemileg Isten jelenlétét, amelynek más neveket is ad. Olykor egyszerű tettnek vagy Isten világos és tiszta ismeretének nevezi. Néha homályos látásnak vagy Istenbe merülő általános, szerető tekintetnek, Istenre emlékezésnek. Máskor Istenre figyelésnek, Istennel való néma társalgásnak, Istenbe vetett bizalomnak, a lélek életének és békéjének hívja. Az illető elmondta nekem, hogy Isten jelenlétének mindezen fajtái ugyanazt az egyetlen dolgot jelölik, és hogy jelenleg ez számára mintegy természetes. Lássuk, miként!
      22. Azt mondja, hogy a gyakorlás folytán és mivel gyakran terelte vissza gondolatait Isten jelenlétéhez, szokásává lett úgy, hogy amint felszabadul a külső elfoglaltságok alól - sőt sokszor még akkor is, amikor ezek javában lekötik -, szellemének vagy lelkének felső része anélkül, hogy ő maga ezen egy hajszálnyit is iparkodnék, felemelkedik, s mintegy felfüggesztve minden dolog fölött, szilárdan megállapodik Istenben mint központjában, ahol nyugalmat lelhet. Mivel szinte mindig ebben a hittel párosult felfüggesztésben érzi lelkét, ez elég neki. Ezt nevezi úgy, hogy Isten aktuális jelenléte, mely magában foglalja a jelenlét összes többi fajtáját és sokkal többet is, úgy hogy ez a személy most úgy él, mintha csak Isten és ő volnának a világon. Mindenütt Istennel társalog, tőle kéri, amire szüksége van, és ezerféleképpen élvezi őt.
      23. Célszerű azonban tudnunk, hogy ez a beszélgetés Istennel a lélek mélyén, a lélek központjában zajlik. Itt szól a lélek Istenhez bizalmasan és mindig nagy, mélységes békében, melyet Istenben élvez: mindaz, ami kívül történik, csak olyan a számára, mint a szalmaláng, amely ahogy fellobban, el is alszik, és szinte sohasem vagy nagy ritkán fordul elő, hogy ezek a dolgok belső békéjét megzavarják.
      24. Isten jelenlétéhez visszatérve: ez az Istenre vetett szelíd és szerető pillantás észrevétlenül isteni tüzet gyújt a lélekben, mely az Isten-szeretetnek olyan emésztő lángját lobbantja föl benne, hogy kénytelen külső tevékenységek útján gátat szabni neki.
      25. Meglepődnénk, ha tudnánk, mit nem mond olykor a lélek Istennek,  aki viszont - úgy látszik - [Isten] annyira kedvét leli e beszélgetésekben, hogy mindent megenged neki, csak akarjon mindig vele maradni bensejében. És mintha attól tartana, hogy netalán visszatér a teremtményekhez, gondosan ellátja mindennel, amit csak kívánhat, úgyhogy a lélek gyakran zamatos és ízlésének igen megfelelő táplálékot talál saját bensejében, noha ő ezt sohasem óhajtotta, és nem is igyekezett azt megszerezni semmiféle módon, sőt még beleegyezésével sem működött közre a dologban.
      26. Isten jelenléte tehát a lélek élete és tápláléka, amelyet az Úr kegyelmével szerezhetünk meg. Ennek eszközei pedig a következők.[2]

      A Mindenható Isten vágyik arra, hogy együtt legyen velem, kicsiny és bűnös teremtményével. Nagy titok ez, Uram, fel sem tudom fogni a Te végtelen szereteted, de el kell hinnem, amit a nagy misztikusok mondanak: igen, örömöt tudok okozni Neked... Segíts Jézusom, hogy a Te színed előtt járjak-keljek, dolgozzam, legyek; mindig Veled, soha Nélküled!

      Ó én jó Uram! Én egyetlen kincsem! Nem is tudom száraz szemmel és meghatottság nélkül kimondani, hogy Te, Uram, ily módon akarsz velünk maradni! Aminthogy tényleg velünk is vagy az Oltáriszentségben; mert hiszen ezt valóban hisszük és így is van, olyannyira, hogy egészen jogosan alkalmazhatjuk az előbbi hasonlatot. S ha csak bűneinken nem múlik, mindig élvezhetjük társaságodat, mert hiszen Te jól érzed magadat közöttünk, s magad mondod, hogy gyönyörűséged az emberek fiaival lenned! Ó én jó Uram! Mit jelentsen ez?! Valahányszor hallom e szavakat, mindig nagy vigasztalásomra szolgálnak, s ezt tették már akkor is, amidőn még annyira romlott voltam. Elképzelhető-e emberi lélek, ó Uram, aki, ha már egyszer ekkora kegyelmeket és ajándékokat árasztottál reá, s miután ő megértette, hogy jól érzed magad vele: újra ellened forduljon, s megsértsen ennyi jótétemény, és iránta való szeretetednek annyi bizonyítéka után, amelyben kételkedni sem lehet, mert hiszen világosan látható tetteidből! Sajnos, bizony van ilyen, aki ezt megtette; és pedig nem is egyszer, hanem sokszor, és ez én vagyok. S adja a Te jóságod, Uram, hogy én legyek az egyetlen hálátlan lélek e földön; hogy én legyek az egyedüli, aki képes ekkora gonoszságot elkövetni s ennyire megfeledkezni jótéteményeidről! (Avilai Szent Teréz, Önéletrajz, XIV. fejezet.)


Ima:
Ó, ha behatolnánk a szavak értelmébe, amikor ezt imádkozzuk: - „Istenem, hiszek, erősen hiszek, azaz a legkisebb kétely és habozás nélkül. Hiszem, hogy mindenütt jelen vagy, hogy látsz, hogy rajtam nyugtatod a szemed, hogy egy napon én is meglátlak tiszta világosságban, hogy élvezni fogom mindazt, amit ígértél...! Istenem, remélem, hogy megjutalmazol mindazért, amit érted tettem...! Istenem, szeretlek, hiszen a szívem azért van, hogy szeresselek...” A hitnek és a szeretetnek ez a fölindítása mindenre jó orvosság! Ó, ha megértenénk azt a nagy jót, hogy mi egyáltalán szerethetjük Istent, állandó elragadtatásban élnénk...
(Az arsi plébános beszédeiből)

________________________________
[1]      Írásai egészének összefüggéséből világos, hogy Lőrinc testvér itt magáról beszél.

[2]      A következő fejezet és bejegyzés majd az eszközökről fog szólni: hogyan sajátíthatjuk  el Isten jelenlétét.

________________________________
és nemzetközi kisugárzása a lelki életre.

_________________________________

Lőrinc testvér műveinek forrása, az ima kivételével:
Conrad de Meester: Isten jelenlétében, Magyarszék, 2005